Personvagnar

Boggivagn litt Bo4a

Personvagnar av boggityp har länge saknats på min bana. Detta beror främst på brist på dokumentation. Men så kom då äntligen SMJ:s böcker om SJ:s trävagnar. Länge efterlängtade och hela serien är ett standardverk när det gäller personvagnar. Härliga ritningar av Svante R och sen också Bo Japlin och andra.

Bo4a började för många år sedan med inredning i laserskuren ply. Sen avstannade det projektet pga avsaknad av boggi 07. För ett par år sen fick jag köpa den sista satsen från GMJS. Inte komplett men detta går att fixa med lite etsade detaljer för bromsanordningarna.

Korgen från kupésidan. 6 kupeér med motsittning 3+3 platser. Sofforna kommer att gjutas.

Korgen från korridorsidan.

Underredet med boggi 07 över och undersida.

Vagnen som ursprungligen var en trävagn med plattformar Bo3 men ska bli den ombyggda versionen med vestibul och fick då litt Bo4a. Den är vald för sin korta längd 19,5 m LÖB. Korgen är plåtklädd så den byggs från en etsplåt.

Taket på plats provisoriskt för att kolla passformen.

Korgens utsida är klar. Taket ska kläs med 0,4 mm ply. Insidan ska förses med inredningen som syns på de första bilderna.

 

 

Boggivagn litt Co4b

Co4b har i princip lika dant underrede som Bo4. Ursprungligen sittvagn Bo3 som blev Co11 men sedan ombyggd med ny nitad stålkorg. Även denna är vald för sin (korta) längd 19,5 m LÖP. Här blir inredningen i plåt. Den övre plåten visar mellanväggar och sittbänkar. Vagnen har två avdelningar.

Det går åt 3 stora plåtar förutom boggiplåten.

Korgsidorna är laminerade en halvetsad ytterplåt och en inre plåt 0,55 mm. Lamineringen gör man med lödpasta och fixerar de båda plåtarna väl med profiler och klämmor som den bakas ihop i ugnen, 230 gr. Nitremsorna är pålagda separat. För enkelhetens skull gör man detta innan man monterar ihop korgen.

Vestibulen. Vikt och ovikt.

Korgen börjar bli komplett.

Taket på plats. En ganska knepig process för att få den rak, symetrisk och de längsgående nitraderna rätt. Även taket har nitremsor som skarvar ihop plåtsektionerna. Så var korgen klar.

Underredet är uppbyggt med balkar (mässingsprofiler). Eftersom vagnen ursprungligen är en trävagn så har den kvar konsoler och annan struktur från originalet. Nytt är ju den elektriska utrustningen med generator och batterilådor.

Boggi modell 42

Eftersom jag inte har fler boggi modell 07 som är den klassiska och ursprungliga på dessa vagnar så fick jag välja en annan typ. Modell 07 byttes på 40-talet till modell 42 så detta passar till mina två andra vagnar. 42 går att etsa delar till.

Etsplåt till boggi modell 42. 0,55 mm nysilver.

Ramen med lagergafflar, bladfjädrar och spiralfjädrar. Till vänster centrumpannan med spiralfjädrar och krängningshämmare.

Bromsanordningen på plats och centrumpannan monterad. Det fanns inga hjullager med rätt utseende så dessa har slipats till och fått nya kupade lock. Kanske inte helt rätt men så nära jag kunde komma. Hela boggipaketet består av en väldigt massa detaljer så arbetet med en boggi har tagit lång tid att bygga trots att jag har fått till detaljer som går att etsa.

En boggi på plats. Det krävs en till för att kunna provköra.

Res-o postvagn DFo5

 

 

16 jul 2019