Här följer lite bilder tagna under byggnationen av olika projekt, både smalspår och normalspår.
Allt i skala 0.
Ga 1413
Ett projekt som kom till 2007 när jag hittade en etsplåt ( Uhde´s railway) på nätet och fick hjälp med att köpa en gammal byggsats (minst 20 år) från Tyskland. Idag går det att köpa en liknande från Schnellencamp.
Dessa bilder och text skildrar två tidigare försök att få ihop loket men som slutade i en total ombyggnad som går att följa på min byggblogg.
ETSPLÅT I NYSILVER 0,5 mm
TENDER, HYTT OCH SLIDSKÅP
Allt i plast från en byggsats. Tenderns gavel är kompletterad efter svensk ritning. Hytten är fortfarande öppen.
KOPPELSTÄNGER. Dessa är hela, sammanhängande på plåten, så för att klara kurvor och växlar måste dessa delas.
PANNA. Ny panna tillverkad i mässing. Endast sanddomen gick att använda från byggsatsen. Sotskåpsfronten är av svensk gjuten modell. Vattenförvärmare och -pump är monterade på gångbordet. Gastuben sitter under hytten.
Tryckluftstanken sitter under hytten på höger sida. Luftpumpen är monterad på gångbordet. En del av detaljeringen av inredningen kan skymtas.
TENDERN. Underredet är nybyggt i mässing från skratch. Detta ingår inte i etsplåten.
UNDERREDET. Sammansatt och grundmålat med Sikken Wachprimer.
HC rälsbussar.
En Y HC-rälsbuss byggd från scratch i mässing.
Yo1 efter plåt från Rimbo Grande som breddas till normalspårsbredd. Det mesta arbetet får göras i fronterna. Sedan har vissa listverk och detaljer bättrats på. Boggierna är helt nybyggda.
Yo1 fronten under bearbetning.
Yo1 grundmålad
Taken till Yo1 och Y1 med släp. En stomme av balsa som kläs med glasfiberväv. Putsning, spackling och grundmålning i vanlig ordning. Sedan tillkommer takventiler och annat.
Sa 945 Hytt och tankar före målning
Sa panna och underrede
Sa med alla delar inför målning.
Samtliga delar behandlas först i bad av citronsyra under 24 h. Därefter grundmålas allt med Sikkens Wachprimer.
E 953
SJ Litt E
Följande bilder är från en byggnation som startade 2011 med att rita upp chassie, koppel- och stötstänger, kuliss och annant från tillgängliga ritningar i Ånglokslära samt foton. Hösten 2012 fräste Sture Holmberg dessa delar något som inte hade varit möjligt att göra "för hand".
Chassie med drivning på 4:de drivaxeln som döljs i pannans eldstad.
Motor Faulhaber med påbyggd växellåda samt vinkeldrev till axeln med utväxling.
Frästa detaljer.
Drivaxeln med vevslängar,exenter samt jigg för att få kvartningen rätt, efter hårdlödning.
Färdig drivaxel med kvartade axeländar. Axeln är ursprungligen från Slater.
Pannstöd. Bultförbanden saknas ännu.
Luftpumpen.
Provmontage komplett med vevstakar,kulisser och exenterstyrning. Provkörd i bänk.
Pannstödet färdigt för montage.
Tendern grundmålad.
Tendern uppifrån med kolförråd.
Kördekoder monterad i tendern med strömupptagning på tre axlar. detta är det enda stället det går att dölja strömupptagning på.
Pannan monterad på underredet. Högtalare monterad i pannan. Återstår en del detaljer.
Hytten med den viktigaste inredningen.
Läget i mars 2013.
Litt C3c personvagn. Ett färdigt chassie med tryckluftsbroms.
Projekt S9p.
Loket är byggt med en etsplåt som jag tagit fram i samarbete med Kai Nilsson.
Chassie med drivning, dekoder o högtalare.
Hytt o ch sidotankar
Panna
S9p i körklart skick på treskensspåret.
Yo4p gjord av en plåt från Rimbo Grande. Plåten är en uppförstoring från H0-plåten vilket medför att man måste lägga till och förstärka en del detaljer. En hel del av de etsade delarna har man ingen användning för tyvärr. Taket är gjort av massiv balsa som klätts med tunn glasfiber. Tyvärr saknas information om hur taket ser ut. Det ska bla finnas förstyvningsrillor på samma sätt som tex Yo6. Boggie sidor och ev. bromsar saknas också.
Underredet är ganska enkelt. En 1 mm plåt med fäste för boggier. Troligen ska det finnas en del detaljer på undersidan, batterilådor, filter etc. Här saknas också dokumentation.
Boggie med drivning som består av Faulhabermotor med påbyggd växellåda samt snäckväxel som driver på en axel. Samma arrangemang i båda ändar. Boggiesidorna ser ganska torftiga ut. modellen rullar på banan tills vidare i hopp om att bättre dokumentation ska dyka upp.